torsdag den 6. september 2012

Minderne har man da lov at ha´.............

Jeg sidder ikke og tænker på alt det onde eller grimme i samfundet.
Jeg tænker heller ikke på hvorfor de onde er onde.
Jeg tænker heller ikke på politikernes manglende evne til at snakke politik.

Jeg undres derimod over at så få gør noget ved det, altså dem der har evnerne til det.
Er vi ved at udvikle os til en nation af ignoranter????
Nedenstående er ikke i den "tunge" ende af skalaen, det der bliver skrevet om med store typer, men for mig blev det lige et øjeblik ret vigtigt

Der kom en kunde i genbrugsen som fortalte, at i den børnehave hvor hun arbejder, havde de lavet en aktivitetsdag.
Der var boder til store og små, aktiviteter med spil og lege hvor børn og voksne kunne dyste og have det sjovt sammen.
Der var fællesspisning med grill og anden god mad.
Alle sejl var sat til, og nu ventede man bare på en horde af glade forældre der ville komme og indtage børnehaven til en festlig stund sammen med deres børn og de voksne der har ansvaret for børnene de fleste af børnenes vågne timer.
fem....... siger og skriver 5......forældre mødte op.
Deres små poder skal jo opdrages til at være ansvarsbevidste og aktive medborgere.
Og det må vel siges at være en del af forældre ansvaret at hjælpe poderne til at blive det.

Men det er vel alt andet lige også en del af forældre ansvaret at vise interesse for det sted hvor de vigtige timer i barnets vågne liv foregår og hvor en vigtig prægning finder sted?
Kravene til institutionerne er store, pengene små, men at vise barnet og de voksne respekt ved at møde op, er vel også en måde at lære sit barn social ansvar på??

Nå det var vist en lang smøre, men jeg blev altså indigneret over at høre den historie ;O(

I grunden er jeg vist ved at være så tilstrækkelig færdig med at være indigneret. men af og til kommer min gamle faglighed lige en tur til overfladen. Er jo uddannet børnehavelærerinde fra midt tresserne, Jeg husker de år jeg arbejde som børnehavepædagog som nogle spændende år, hvor pædagogikken var i fuld udvikling.
Samfundet havde osse råd til gode normeringer og vi havde rigtig gode budgetter til både materialer og spændende ture med børnene.
Forældrene var generelt meget aktive når vi lave arrangementer i børnehaven.
Noget jeg husker som virkelig positivt var den gode tid vi havde til at tale med forældrene, hvis der var små dagligdags problemer.

Sjovt som man kan blive smidt baglæns i tiden når man møder en beslægtet sjæl, gad vide om nogen synes det er sjovt at læse om?
Men jeg fik lige genopfrisket noget der har været en stor arbejdsglæde, og det har vist hængt ved mig i mit privat liv osse.
Jeg nyder de kreative timer med børnene stadigvæk.
Nogen kunstner er jeg ikke, men elsker hvis jeg kan formidle skaberglæden til børnene.

Tak for jeres tålmodighed hvis I har læst med hele vejen.

Vi ses :O)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar