fredag den 14. september 2012

Tidens tand. Billeder af Tranekær Slot, har leget lidt med den i picasa.



 Kan man forestille sig at være ung pige (tjenestepige) på Tranekær Slot for 4 generationer siden?
Min mor var født 1916, så det er nok HELT umuligt at forstille sig livet på et gods dengang min mor var 16- 18 år gammel, altså 1932- 35.
Før anden verdenskrig.

Men min barndom har nok båret præg af den pli og anstand min mor lærte i sin ungdom, og jeg tror det var en prægning der bar igenem hele hendes liv.
Min mor var ingen snob, men trådte man hende for nær viste hun tænder.
Fru Lohse kunne man ikke bare sige du til.
Men når man skal tjene til dagen og vejen ved at gøre rent og koge for andre må man jo selvsagt af og til bøje nakken.
Min mor gjorde det med stil.

Min mor var født i en fattig fisker familie på Skagen.
Hun blev "Mor" for 4 søskende da hendes mor døde, Johanne (min mor)
var dengang kun14 år gammel.
Hendes far giftede sig  igen og min mor blev stedbarn, hendes nye mor havde to børn der blev favoriseret. Nu var der seks søskende.
Gammel gammel historie, men dem der har levet i den verden er vist nok ikke i tvivl om uretfærdigheden, og at retfærdigheden næppe sker fyldest.

Askepot, klip en hæl og hug en tå.
Men nej,
Min mor ville ikk lade småligheden vinde.

Hvis du ser serien "Matador" kan du måske danne dig et billede af en tjenstepiges status på et Gods, hvor upstairs downstairs var endu mere udtalt end i den Varnæskes husholdning.
Min mor fortsatte resten af sit liv med at være "tjenende ånd"

Jeg kan stadig væk huske når hun skulle ud og servere til en stor middag hos bourgoursiet.
Jeg var barn i begyndelsen af 50´tresserne, dengang der stadig var råd til at have tjenestefolk, de fik jo nærmest kun almisser ;O(
Min mor stod i sin fine sorte kjole og hvide forklæde der havde en KÆMPE sløjfe lige midt på numsen.
Jeg skulle knappe de fint slåede knapper med rouleau knaphuller der gik hele vejen fra nakken og til midt på tailen.
Det var lige så fine knapper fra håndleddet og op til midt på underarmen.

Og så duftede hun så dejligt.
Blot lidt eau de cologne bag øreflippen.

Jo min mor var både tjener og hersker.
Hun var bevidst om sin plads i samfundet som tjenende ånd, men hun var stadigvæk sin egen herre.

Den velstand min mor mødte når hun var ude hos "de fine" blev af og til hjembragt til vores lille hyggelige taglejlighed.
Husker engang min mor kom hjem med DAMPET LAKS.
Klokken var to om natten, jeg blev vækket og vi sad og NØD i små bidder et kongeligt måltid.
Det foregik ved en lille udtræksplade i køkkenbordet, vi sad med de dagligdags tallerkerner og vores daglige bestik.
Ingen hvid damaskdug, intet sølvtøj eller krystalglas.
Men forestil dig et kongerige vi besad.

Jeg tror jeg kunne skrive BØGER  om den evne min mor havde til at være i hverdagen, samtidig med at hun kunne bevæge sig i højere luftlag.

 

 
 

 
 

 
 Min mor var et ydmygt og beskedent menneske, men en selvbevidst og stærk person.
Som indgangsbøn til den opdragelse hun gav mig kan det vel ikke undre nogen at jeg fik en streng opdragelse.
Man havde værsågod at gøre hvad der blev sagt.

På den anden side skulle man heller ikke bøje nakken eller gå den vej de andre gik.
Kom jeg hjen  fra skole og havde et ønske om noget de andre havde,
så var replikken:
Derfor behøver du det ikke.

Nå ja..."Livet er ikke det værste man har"

Tak for jeres tålmodighed med mine skriblerier, håber i kunne lide hvad i læste.

Vi ses ;O)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar